Dil

VİRTUAL INFLUENCER NEDİR?

VİRTUAL INFLUENCER NEDİR?

Merhaba

Bildiğiniz üzere artık herkes, en aktif olduğu sosyal mecranın kahramanı durumunda.

Ve bu kahramanlar, artık sadece gündelik hayatlarından fotoğraf ve video paylaşmıyor, uzmanı oldukları konular hakkında bilgi ve deneyimlerini sunarak kanaat önderi de olmaya çalışıyorlar. Hatta bazıları, bu konuda o kadar iyi ki, hobi olarak başladıkları bu durumdan bir süre sonra “Influencer” olup para kazanıyor.

Influencer?

Adı her ne kadar bilmediğimiz bir şeymiş gibi dursa da, aslında hepimizin hâkim olduğu bir kavram influencer. Yine de basit bir şekilde açıklamak gerekirse, Youtube, Facebook, Twitter, Periscope, Instagram gibi mecralarda, paylaştığı düzenli ve etkili içeriklerle takipçilerini etkileyen ve hatta yönlendiren kişilerdir. Influencer marketing ise bu kişilerin bir ürün ya da markayı deneyimleyip takipçilerine tecrübelerini aktarması olayına deniyor.

*Bir nevi, markaların, tüketicisine “baskı yapmadan ve de reklam hissi yaratmadan”, influencerlar aracılığıyla reklam yaptırmasıdır.

Virtual Influencer ?

Evet, buraya kadar şaşıracak çok bir şey yok. Fakat son zamanlarda bu işin bir de, “ Virtual Influencer ” versiyonu çıktı ki, biraz karışık bir mevzu. İlk olarak 2016 yılında kullanılmaya başlanan ve son dönemlerde giderek artan Virtual Influencerlar, tamamen kurgusal karakterlerden oluşan sanal fenomenler. Üstelik bu karakterler, tıpkı diğer gerçek Influencerlar gibi şuanda modaya ve kozmetik sektörüne yön veriyor! İşin en garip yanı ise, “güvenilirlik endeksi” dediğimiz olayın çok kayda alınmaması. Çünkü gerçek influencerler, denedikleri ürünler hakkında görüş bildirirken, sanal olanlarda böyle bir durum söz konusu değil. Fakat buna rağmen her birinin, karşılarında sanki gerçekten de kanlı canlı biri varmışçasına yorumlar yapıp sorular soran bir takipçi kitlesi var.

Sims oyunundaki karakterleri andıran Virtual Influencerlar çoğunlukla yapay zekâ ve robotik alanlarda çalışan firmalar tarafından yaratılıyor. Üstelik Z kuşağına hitap eden bu karakterlerin birçoğunu, gerçek bir insandan ayırmak mümkün değil.

Mesela Lil Miquela…

Bunun en iyi örneği ise, bir zamanlar gerçek olup olmadığı haberlere konu olan Lil Miquela. Sanal bir fenomen olan bu kurgusal karakter 19 yaşında, iyi markalardan giyinen, fast food tüketmeyi seven genç bir kız olarak sunuyor kendini. Ve her bir paylaşımı yüz binlerce beğeni alan Miquela; Prada, Shiseido ve Kenzo gibi, pek çok kozmetik firması ile çalışıyor. Hatta yaptıkları sadece bunlarla sınırlı değil. Miquela aynı zamanda Instagram’ın story kısmını da kullanarak takipçilerini challenge’a davet ediyor ve böylece “Influencer Marketing” olayına da farklı bir boyut kazandırıyor.

Toparlamak gerekirse… “Influencer Marketing”, ürün satın alırken, hem karar verme aşamamızı hem de tecrübeye erişim hızını kolaylaştırıyor. Bu gerçekten harika bir şey. Fakat, ürünü deneme ihtimali sıfır olan kurgusal bir karakteri, “kanaat önderi” olarak görmek ne kadar sağlıklı? Ve ya bunu tüketiciye sunmak ne kadar etik? Bu tartışmaya çok açık bir konu.

Sizin bu konuda görüşleriniz neler?

Paylaş: