Doğru Font, Doğru Kitle

Merhaba! Tasarımlarınız için seçtiğiniz font tiplerinin konuşabildiğini ve yaptığınız iş hakkında karşı tarafa bilgi verdiğini biliyor muydunuz? Daha önce bunu aklınızın ucundan dahi geçirmediyseniz söylüyoruz.

Evet! Fontlar konuşabiliyor!

Öyle ki, tıpkı her coğrafyanın kendine ait bir dile sahip olması gibi fontlar da kendi coğrafyalarına, yani sektörlerine göre farklı dilleri konuşuyorlar. Konuştukları diller tüketici zihninde marka hakkında bir fikir oluşturabildiği gibi, doğru elemanlarla kullanıldığı zaman sektörler arasındaki farkı dahi potansiyel müşterilere kolayca iletebiliyor. Mesela, Pegasus yayınevinden çıkan kitap kapakları, her seriye özgü tipografisi sayesinde adeta, “Ben buradayım!” derler ve diğer yayınevlerinin kitap kapakları arasından kolayca sıyrılarak okurda bir alım etkisi yaratırlar. Gıda sektöründe bir dünya markası haline gelen Cheetos da Pegasus’un yayıncılık sektöründe uyguladığı yöntemin bir benzerini izler. Bu yüzden şu an hemen hemen hepimiz, “Bana sarı ve turuncunun enerjik kombinasyonunu içeren bir cips markası söyle, deseler Cheetos’u parmakla gösterecek kadar benimsemiş durumdayız. Cheetos, fontu doğru elemanlarla kullanarak ürünle tüketiciyi bütünleştirmeyi başarmıştır.

Yukarıdaki kısacık incelemede bile iki ayrı sektördeki fontların dilleri arasındaki bariz farkı doğrudan fark edebiliriz çünkü fontlar sadece konuşmakla kalmıyor, kendilerini duygular yoluyla da ifade ediyorlar.

Örneğin; serif fontlar, yani tırnaklı hatlara sahip fontlar, kişide saygı, güven ve zarafet gibi duyguları uyandırırken; sans serif fontlar sadelik, minimal, konfor gibi duyguları; script fontlar ise trend, sofistike ve romantik gibi duyguları uyandırır.

Artık sadece web ve grafik tasarımlarında bir materyal olarak değil, kimi zaman tasarımların doğrudan kendisini oluşturan fontlara birkaç saniyeliğine dikkatinizi verin ve sizde uyandırdığı hissiyatın farkına varın. Bazılarının ne kadar cool, bazılarınınsa ne kadar da bohem hissettirdiğini fark edeceksiniz.

Neredeyse bütün insanlığın adını duyunca dahi burun kıvırdığı COMIC SANS fontu bu duruma acı bir örnek olabilir. İnsanların bu fonttan ne denli nefret ettiklerini zamanında bancomicsans.com’da Comic Sans’ın tarihe karışması için imza kampanyası düzenlemelerinden anlayabiliriz. Durumun bu hale gelmesindeki ana etken o dönemde her ne kadar bu font çocuklar için eğlenceli ve disleksi hastaları için faydalı olsa da resmi sektörlerde de kullanılmaya başlanmış olmasıydı.

Bu durumda yaşananlardan şunu çıkarmak oldukça mümkün olur. Şayet yeterli bilgi birikimine sahip değilse, nasıl ki Türkçe konuşan birisinin Felemenkçe konuşan bir coğrafyada diğerleriyle anlaşabilmek için Felemenkçe iletişim kurmasını bekleyemezsek; bir fontun birbirinden farklı iki sektörde aynı şekilde anlaşılmasını da bekleyemeyiz.

Elbette bu durum her zaman Comic Sans’da olduğu gibi işlemez. Örneğin, bir otomobil markası olan Jeep ve bir spor giyim markası olan Kappa, iki ayrı sektörde faaliyet göstermelerine rağmen sans serif grubunun bir üyesi olan Helvetica fontunu kullanmış ve farklı dillerde başarıyı yakalamışlardır. Hiç düşündünüz mü, neden? Kuşkusuz, birbirinden oldukça farklı yıllarda kurulmuş olan bu markaların başarısındaki en önemli neden, değişen zamanı göz önünde bulundurarak trendleri takip etmiş olmalarıdır. Çünkü söz konusu çağa ayak uydurmak olduğunda, trendler tahmin edemeyeceğiniz kadar hızlı değişim gösterir. Bizden de bu değişime ayak uydurmamız beklenir.

Dolayısıyla konuya yalnızca, “Bu font grubu, bu sektörde kullanılır,” şeklinde bakmak yerine; konuyu, “Faaliyet gösterdiğim sektör için uygun olacağını düşündüğüm bu font, zamanın ruhuna hitap ediyor mu?” şeklinde ele almak daha doğru bir yaklaşım olacaktır.

Elbette tüm bu kriterlere dikkat ederek ortaya etkileyici bir çalışma çıkarmak epeyce uğraştırıcıdır. Hatta birçok marka hata riskine girmemek için neredeyse çoğu sektöre uyum sağlayan fontları kullanırlar. Bluport olarak bunlardan birkaçını sizler için derledik. İşte risk almak istemeyenlere her sektöre gidecek o fontlar:

  • SF Pro
  • TT Norms
  • Bison
  • Soin Sans Neue
  • Vanguard CD

İşin özü şu ki: Doğru fontu, doğru yerde, doğru zamanda ve doğru kitle için kullandığınızda söz konusu font markanızın sadece simgesi değil, aynı zamanda karakteri haline gelebilir. Hatta GOTHAM fontunun mucizesinden mütevellit Obama’nın ABD başkanı seçilmesi gibi tahmin edemeyeceğiniz tarihi işlere bile vesile olabilir.

Siz de sektörünüzde kaliteyi yakalamayı amaçlayanlardansanız, zamanın ruhunu taşıyan bir ajans olarak DOĞRU FONTLARLA biz buradayız.

Ajansların Kanayan Yarası: Brief Nedir?

Herkese merhaba! Bilenler bilir, bir ürün ya da hizmet,…

Bilinçaltı Tacirleri: 25.Kare

Herkese merhaba! Hiç hesapta yokken canınızın aniden bir şey…

Food and Porn Nedir?

Merhaba, “Food and Porn” yani “Yemek ve Porno” kelimelerini…
Doppelgänger Akımı
Food and Porn Nedir?
Menü